Botox aanbiedingen en groupon deals: doen of niet?
14 oktober 2011
De Botox aanbieding:
het lijkt een goede aankoop, maar dat is het niet. Mensen houden van goede deals en in slechte tijden is men hier zelfs hard naar op zoek. Dit principe verklaart de razende populariteit van Groupon en Groupdeal in de huidige markt.
Er is natuurlijk niks mis met het najagen van kortingen, vooral in ‘moeilijke tijden’, maar er zijn uitzonderingen op de regel. Aanbiedingen zijn goed voor spullen of diensten, maar niet als het om uw gezondheid gaat zoals bij een botoxaanbieding.
Zou u bijvoorbeeld ingaan op een ‘aanbieding’ met 50% korting op uw hart-operatie? of “onderga een darmonderzoek en krijg de tweede gratis?” Natuurlijk niet. Dit zijn ingrijpende medische procedures en op basis van een aanbieding zou u nooit voor zo’n arts kiezen!
Botox groupon deals:
Dit brengt me op de vraag waarom zoveel mensen toch bereid zijn om cosmetische ingrepen te ondergaan via Groupon. Cosmetische behandelingen zijn inmiddels zo wijdverspreid in onze samenleving dat we ‘vergeten zijn’ dat het om een echte medische procedures gaat – en dat er ook risico’s zijn.
Er zijn vandaag de dag kortingen op Botox bij Groupon en op andere medische behandelingen zoals laser ontharing tot liposuctie en haartransplantaties. Dit zijn serieuze behandelingen die, indien ze niet vakkundig worden uitgevoerd, tot nare complicaties kunnen leiden. Toch worden deze behandelingen routinematig aangeboden op Groupon – en honderden mensen kopen deze 50% kortingsbonnen.
Om verschillende redenen zijn veel artsen, waaronder ikzelf, tegen dit soort botoxaanbiedingen. Vooral de ethische en financiële consequenties zijn niet goed onderzocht. Er worden naar mijn idee te veel factoren over het hoofd gezien.
In mijn praktijk krijgt één op de vijf cliënten het advies om geen cosmetische behandeling te ondergaan. Niet iedereen is een goede kandidaat. Veel mensen hebben namelijk geen behandeling nodig of hebben verkeerde verwachtingen. Indien de cliënt een behandeling via internet boekt en vooruit betaalt, is het bijna onmogelijk om de cliënt goed te screenen en voor te bereiden op de behandeling.
Een belangrijke verantwoordelijkheid van een gerenommeerde cosmetisch arts is om potentiële cliënten zowel medisch als psychologisch te evalueren. Hierbij bekijken we de lichamelijke gezondheid, maar proberen we ook psychische aandoeningen zoals body dysmorphic disorder (BDD) uit te sluiten.
BDD is een ernstige psychische aandoening waarbij de betrokken persoon een slecht zelfbeeld heeft met een obsessie over kleine foutjes in zijn of haar uiterlijke kenmerken. Ze zijn nooit tevreden met hoe ze eruit zien en deze patiënten ondergaan vaak meerdere cosmetische procedures, zelfs tot het punt dat ze hun gezondheid op het spel zetten.
Er wordt geschat dat 10 tot 20 procent van de plastische chirurgie patiënten een vorm van BDD hebben. Dit maakt de screening erg belangrijk. Het feit dat iemand bereid is om scherp geprijsde cosmetische behandeling via internet aan te schaffen kan al reden genoeg zijn om ze te diskwalificeren als een goede kandidaat voor de behandeling.
De cliënt komt binnen met de scherp geprijsde behandeling, maar komt naar verwachting ook terug voor zijn of haar andere problemen die dan voor een normaal tarief worden aangeboden. Deze artsen doen er alles aan om er voor zorgen dat deze cliënten op lange termijn terug blijven komen om op die manier hun geld terug te krijgen, laat staan winst maken. Maar dat is niet het enige probleem van deze methode om cliënten te werven. Artsen zijn bereid om de behandeling voor 50% van de prijs aan te bieden omdat ze gokken op terugkerende klanten.
Groupon, Groupdeal en andere sites die Botox korting aanbieden, begeven zich op gevaarlijk terrein. De AmericanSociety of Plastic Surgeons (ASPS) verbiedt haar leden om cosmetische behandelingen (als een prijs) weg te geven, en werken aan een verbod op Groupon en kortingen-acties. De NVCG de de NVPC hebben hier echter nog geen uitspraken over gedaan.
De cliënt is sneller geneigd om de behandeling te ondergaan, omdat de aankoop al via internet is gedaan en, om dezelfde reden, voelt de cosmetisch arts zich meer gedwongen om in te stemmen met de behandeling. Dit kan tot een gekke arts-cliënt relatie leiden, zelfs voordat ze elkaar ontmoet hebben!
Als klant zou je je moeten afvragen waarom een ervaren cosmetisch arts met een gevestigde reputatie een dure botox behandeling aan zou aanbieden met korting en zelfs voor de helft van de prijs? En, als de arts geen geld verdient aan de procedure zelf, is hij dan van plan om je langdurig klant te maken? Is het een beginnende arts die nog ervaring moet opdoen of zal de arts “bezuinigen” om kosten te besparen (zoals nep-botox gebruiken)?
In een andere blog over de opbouw van de prijs van een botox behandeling kan je zien hoe de prijs van Botox is opgebouwd en waarom Botox aanbiedingen of kortingen niet door gerenomeerde klinieken worden gedaan.
Het is moeilijk om nee te zeggen tegen mooie aanbiedingen, maar in het geval van cosmetische behandelingen, denk dan twee keer na. 40 procent korting op een nieuwe jas is leuk, maar korting op bijvoorbeeld een wenkbrauw-lift of een botox behandeling? Niet doen!
Naar mijn mening wegen de voordelen van een Botox aanbieding echt niet op tegen de risico’s
Geplaatst in Blogs over BotoxGetagd Botox